A mozgás és a vitaminok hatása az egészségünkre

Minden korosztálynak meg kell találnia a számára legmegfelelőbb mozgást.
A mozgás és a vitaminok hatása az egészségünkre

A vitaminok és a mozgás szerepe igen jelentős az egészségünk szempontjából. Sajnos számos nagyon súlyos betegség vezethető vissza a mozgás, illetve a vitaminok hiányára. Érdemes megnézni közelebbről is, hogy különböző mozgásformák és vitaminok hogyan is hatnak a mindennapi életünkre.

Mozgás az egészségért

Az egészség megőrzése érdekében fontos, hogy a különböző korcsoportok is megtalálják a megfelelő testmozgást magunknak, sőt erre biztassuk gyerekeinket is.

Sportolás gyerekeknek és serdülőknek

A fiatalkori testmozgás az egészséges fejlődéshez elengedhetetlen. A nagyon kicsiket még nem nagyon kell győzködni, de ahogy elérik a serdülőkort a gyerekek, már sokkal kevesebbet mozognak, ami főként a lányokra lehet igaz. Szülőként mi is rábírhatjuk őket a több mozgásra. Szervezhetünk közös családi kirándulásokat vagy vehetünk otthonra egy fitneszgépet, amit akár ők is tudnak használni. A tömegsport rendezvények is kínálnak lehetőségeket. A Nagy Sportágválasztón például több sportot is kipróbálhatnak a velük egykorúak társaságában.

Húszas és a harmincas éveink

A húszas években vagyunk a teljesítményünk csúcsán és általában az időnk is jobban engedi, hogy rendszeresen sportoljunk. Végezhetünk kardió- és súlyzós edzéseket egyaránt. Ebben a korban az egyik legfőbb hiba szokott lenni, hogy nem tulajdonítunk nagy jelentőséget a bemelegítésre és a levezetésre, ami pedig nagyon fontos a sérülések elkerüléséhez. A harmincas éveinkben már előfordul, hogy kevesebb idő marad a mozgásra, a család vagy akár a munkahelyünk miatt. Ennek érdekében érdemes intervall edzéseket beiktatni a mozgásunkba, amik rendkívül hatékonyak és nem vesznek annyi időt igénybe. Előnye, hogy kedvezően hat a vérnyomásra és javítja az anyagcserénket. Kiváló kiegészítő edzések ebben a korban is a jóga vagy a pilates, ami mentálisan és fizikálisan is sokat segíthet, főként a fiatal anyukáknak.

Negyvenes és ötvenes évek

A negyvenes évek elején javasolt kevésbé megterhelő edzéseket végezni. Erre a hölgyek részére kitűnő lehetőséget nyújtanak, az aerob edzések közül például a nagyon szórakoztató zumba vagy a bokwa. A futás vagy a kerékpározás szintén jó választás mindkét nem számára ebben a korban. Talán nem véletlen, hogy a maratoni futóversenyeken rengetegen vesznek részt ebből a korosztályból.

Idősebb korban

A mozgás szerepe mit sem változik idősebb korban. Itt azonban már nem a nagy intenzitású sportolásra, hanem a mindennapi mozgásra kell fókuszálni. Napi szinten hosszabb séták, vagy akár egyszerűbb tornagyakorlatok elvégzése is támogatja az egészség megőrzését. Az úszás pedig mondhatjuk, hogy szinte kortalan sport. Ebben a korban pedig kifejezetten hasznos, mert megelőzi az időskori csonttöréseket, továbbá a szív-és érrendszerre is pozitívan hat. Kutatások szerint egy egyszerű 20 perces napi mozgás akár 2 évvel is meghosszabbíthatja az életünket.

Vitaminok hatása a szervezetünkre

A vitaminok jelentős része természetes formában is könnyen elérhető, így ha van lehetőségünk éljünk ezzel. Amennyiben nincs rá lehetőségünk, akkor viszont pótoljuk őket más formában. Most megnézzük, hogy a szervezet számára igen lényeges két vitaminról mit ajánlatos tudni.

Járjuk többet a szabadba!

(Kivéve, ha épp járvány-időszak van.) A természetben az egyik legkönnyebben a D-vitaminhoz juthatunk, ugyanis ezt a nap biztosítja számunkra, hiszen a napfény hatására képződik a bőrünkben. A téli időszakban a napsütés hiányában fogyasszunk több májat, halmájolajat, illetve tejterméket, vagy szedjünk D-vitamint tartalmazó készítményeket. A D-vitamin hiánya rendkívül rossz hatással van a csontokra, hiszen ezáltal könnyebben törhetnek, deformálódhatnak, illetve kialakulhat csontritkulás is. Zsírban oldódó vitaminról beszélünk, így raktározása hosszabb, mint a vízben oldódóaké, azonban ennek ellenére oda kell figyelni a megfelelő pótlására. A téli időszakot követően például a magyarok 95%-ánál mutatható ki a D-vitamin hiány.

A C-vitamint rendszeresen pótoljuk!

A C-vitamin rengeteg fontos folyamatot támogat a szervezetünkben. A regenerációt, fogínyvédelmet, sőt még a növekedést is segíti. Emellett részt vesz az anyagcsere folyamatokban, erősíti az immunrendszert és tisztítja az érfalat. Sőt, még a vas felszívódása se menne nélküle. A C-vitamin olyan nélkülözhetetlen alkotóeleme a szervezetnek, amit nem képes tárolni, így szükség van napi szinten a pótlására. A C-vitamin viszont számos zöldségben és gyümölcsben jelen van. Kiemelkedő C-vitamin tartalma van a csipkebogyónak, homoktövisnek, savanyú káposztának, paprikának, de a kivi, eper és a citrusfélék is kiváló forrásai ennek a fontos vitaminnak.

Mindig figyeljünk oda, a megfelelő mennyiségű mozgásra és a szükséges vitaminok bevitelére, mert ahogy látható az életünket fizikailag és mentálisan egyaránt befolyásolják.

Kapcsolódó cikkek

Az anyagcsere lassul ugyan - Fogyás 40 éves kor után – mégsem lehetetlen lefogyni.

Fogyás 40 éves kor után

40 éves kor után nem is olyan egyszerű fogyni, hiszen ilyenkor már a csökkent ösztrogéntermelés miatt, egyre csak lassul az anyagcsere, ami bizony súlygyarapodást eredményez. Azonban vannak olyan módszerek, amelyek segítségével elérhetjük az ideális alako

Nem lehet mindig segíteni - Hogyan mondjunk nemet bűntudat nélkül?- néha nemet kell mondani, még ha rossz érzés is.

Hogyan mondjunk nemet bűntudat nélkül?

Nemet mondani nem könnyű. Azonban, néha nem árt gyakorolni, hiszen mindenki teherbíró képessége véges. Csak rajtunk múlik, csak tőlünk függ, hogy kinek, mikor engedünk, és hogyan szervezzük az életünket. Mutatjuk, hogyan mondjunk nemet úgy, hogy ne bántsu

A szülőnek kell kontrollálnia - Nem biztos, hogy csak az éhség miatt eszik a gyermek- a gyermeke étkezését.

Nem biztos, hogy csak az éhség miatt eszik a gyermek

Manapság sok gyermek küzd súlyproblémákkal. Amennyiben a gyermek a napi többszöri táplálkozás mellett is folyton éhesnek érzi magát, úgy betegség is állhat a háttérben. Nem biztos, hogy fizikai betegségről van szó, az is lehet, hogy érzelmi vagy lelki gon